Post by Micaela on Feb 15, 2016 15:00:03 GMT 2
Kevään estevalmennus 5.3.2016
Kevät on alkanut jo varovaisesti ilmoitella tulostaan, joten nyt on hyvä aika aloittaa kesän kisakauteen valmistautuminen! Toiviossa järjestetään lauantaina 5.3. estevalmennus, johon otetaan mukaan kolme ratsukkoa. Esteiden korkeus on 80-90cm, joten huomioithan hevosesi koulutustason ennen osallistumista. Valmentajana toimii Micaela.
Osallistuminen
Ratsastajan nimi - Hevosen nimi (linkitettynä sivuille)
+ Kerro, missä itse onnistuit
+ Kerro, missä hevosesi onnistui
- Kerro, missä itselläsi oli parantamisen varaa
- Kerro, missä hevosellasi oli parantamisen varaa
Valmennus
Kentälle on koottu kuuden esteen rata. Kuvaan merkityt vihreät viivat ovat tavallisia pystyjä, punaruskea suorakulmio on muuri ja sininen suorakulmio on vesimatto. Rata alkaa siis perinteisellä sarjalla, jonka jälkeen on hyvin aikaa valmistautua aina yhtä pelottavaan muuriin. Muurin jälkeen tulee okseri, josta käännetään yksittäiselle pystyesteelle (laukanvaihto). Pystyä seuraa pari tiukkaa kurvia, joiden jälkeen rata päättyy vesiesteeseen (laukanvaihto).
Kukin osallistuja saa mukaansa alla olevan valmennustekstin, johon lisätään vielä sadan sanan mittainen kommentti kunkin yksilöllisestä suorituksesta. Valmennuksesta tulee siis yhteensä noin 200 sanan pituinen. Osallistujat voivat halutessaan kopioida myös ratapiirroksen hevosen sivuille valmennuksen yhteyteen.
Lämpötila oli jo useamman päivän pysynyt vakaasti plussan puolella, eikä valkoisesta maasta ollut enää tietoakaan – lukuun ottamatta tallipihan reunoja, jonne koko talven lumet olivat aurauksen myötä kasaantuneet. Kevät tuntui olevan jo ovella, ja se tiesi vain yhtä asiaa: pian alkaisi kisakausi. Muutkin olivat nähtävästi panneet tämän merkille, sillä Toivion ryhmävalmennus oli täyttynyt alta aika yksikön.
Olin kasannut kentälle hyvin perinteisen esteradan, joka antaisi ratsukoille hyvää harjoitusta tulevia kilpailuja varten. Rataan kuului tavallisten pystyesteiden lisäksi myös pari erikoisestettä unohtamatta tietenkään haastavia käännöksiä ja suunnanvaihtoja.
Alkulämmittelyksi teimme taivutuksia ja siirtymisiä. Kun hevoset oli saatu vetreiksi, oli aika aloittaa itse tehtävä. Pyysin yhden ratsukon kerrallaan radalle muiden työskennellessä sillä välin kentän toisessa päässä.